reklama

Pocity pouličného cudzinca

Sedím v miestnej počítačovni a premýsľam nad…chcela by som niečo pôsobivé doplniť, ale keď sa pozriem von oknom, nič pôsobivé nevidím. A moja hlava na to už dávno nestačí. Ja nestačím zase na iné veci. Niektorí (vrátane mňa) tvrdia, že je to mojou lenivosťou (prof. Pynsent: ‘Hedulinka…we’re lazy, aren’t we?’).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Teraz by mal nasledovať nejaký pokus o obranu, tak ako by si to žiadala štruktúra textu, ale nie. Vlastne by som celú predchádzajúcu vetu mohla a mala odstrániť, aby som zbytočne nesofistikovala, keďže na je konci popieram jej začiatok, ale nie. Nemá zmysel brániť sa proti niečomu, na čom mi nezáleží. Ono, možem teraz sama proti sebe namietať, prečo analyzujem (sama pre seba) niečo, na čom mi nezáleží. Nie je to vari najjasnejší dôkaz, že to nie je pravda? Našťastie sa však odpovedi na túto otázku možno pomerne ľahko vyhnúť pomocou ďalšieho sofistikovania, pretože sa mi podarilo použiť slovo pravda, a teda možem svoj spor preniesť na toto zvláštne slovo, ktoré nás v priebehu dejín stálo už nemálo slov, času, peňazí a hádam aj životov. Pravda ma vyslobodí z mojich vlastných pazúrov. Pravda predsa vždy oslobodzuje. Skúsme sa teda vybrať týmto dobre známym, ale nie prešľapaný chodníkom. Pravda, ak chceme o niečom debatovať, musíme sa ubezpečiť, že všetky zúčastnené strany budu hovoriť o tom istom. Splnenie tohto predpokladu si vyžaduje definíciu onoho predmetu nášho záujmu. Našim záujmom je teda pravda. Chápem, že to znie zúfalo beznádejne, ale predsa len by sme sa o to mohli pokúsiť. Predtým ale bude treba definovať definíciu v záujme zachovania princípu ‘všetky zúčastnené strany strany vedia, o čom je reč’. Keďže definície sa odohrávajú v slovách, bude treba definovať slovo. Ďalšími slovami. Slovo sa definuje samo sebou. Neznáme sa definuje neznámym. Priatelia, uznajme, že jazyk je nevyhnutná komédia. O ničom vlastne nemožno nič povedať, pretože jazyk je blázon a mi nemáme zbraň. Proti každému tvrdeniu teda možno postaviť tvrdenie opačné, ako sa zdá z predchádzajúceho výkladu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale mladému intelektuálovi to nevadí. Mladý intelektuál je skeptik. Relativizmus je akási zvláštna móda tejto éry. Svet sa stáva neistým. Bez istoty niet hodnôt. Bez hodnôt niet bezpečia. S hodnotami niet slobody. Vyzerá to teda, ze spoluexistovanie hodnôt a slobody je nemožné. Treba si teda vybrať. My sme sa rozhodli pre slobodu…Tak teda počkajme a uviďme, čo nás čaká.

Hedviga Turanská

Hedviga Turanská

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

baví ju svet. Zoznam autorových rubrík:  Z ostrovaKrajinkárkaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu