reklama

Aj poviedky majú svoje dni

Bola som v galérií. Ale nie preto, aby som si pozrela niektorý zo vzácnych artefaktov, ale povedala som si, počuť a vidieť pokope vlastne celý slovenský prozaický výkvet nemusí byť zlá skúsenosť ani zážitok...Potešila ma myšlienka, že na Slovensku literatúra ešte celkom nezomrela, ba možno by sa dalo povedať, že ožíva. Vyskytujú sa tu dokonca aj nejakí ľudia, ktorí z času na čas niečo napíšu, čo nás nesmierne pobaví, alebo aspoň by nás malo, (na rozdiel od ceny knižky, však...nuž čo, papierový svet nie je lacná záležitosť).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Pre tých, čo nevedia, teda pre všetkých, stalo sa to takto: Na počiatku (okrem Slova samozrejme...)bol 14. február, v našich končinách dnes veľmi obľúbený pseudosviatok zaľúbených. Neviem celkom presne prečo, ale práve tento deň sa rozhodla medzinárodná organizácia PEN centra pasovať za Svetový deň poviedky. Dalo by sa polemizovať o tom, či poviedka bude Valentínovi rovnocenným súperom, ale jeden nikdy nevie, kedy slovenského čitateľa a aj poviedkára osvieti a stane sa malý literárny prevrat...Každopádne som Bratislavským novinám vďačná za informáciu, pretože bez nich by som sa pravdepodobne nedozvedela, (čo je mrzuté...), že 13.2.06, o 17.00, galéria Artotéka, Kapucínska 1.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z domu vyrážam o 16.25, čo nie je práve včas, vzhľadom na to, že nemám celkom presnú ideu, kde sa spomínaná galéria nachádza. Keby som bola bývala vedela, že je to vchod do mestskej knižnice, s ktorou som sa za tie roky už stihla celkom dobre skamarátiť, bola by som bývala mala o starosť menej. :-)

Sedím si na celkom pohodlnej stoličke a môj malý literárny sviatok o chvíľku začne. Musím uznať, že Dado Nagy je vcelku sympatický moderátor a zdá sa mi, že jeho decentne červený sveter a pokojne plynúci hlas zapadajú do atmosféry rozliatej v trochu prekúrenej miestnosti takmer ako slnko za obzor. Celkom vzadu odpočíva starý Petrof a človek by si nemyslel, že šikovné spisovateľské prstíky už o malý chvíľu splodia na ňom taký svieži ragtime. Slovenská prozaická špička sedí celkom vpredu v dlhom rade ako na trestnej lavici (akoby písanie pre slovenského čitateľa bolo trestom...).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čítačkovú štafetu otvára Anton Hykisch, (áno, to meno vám niečo hovorí...), predseda slovenského PEN centra, s celkom vydarenou poviedkou o tom, ako sa nakoniec predsa len nezaľúbil do rúčej študentky. Tak sme sa na úvod jemne zasmiali a pousmiali a vcelku príjemne prekvapili, pretože Antona Hykischa poznáme skôr ako autora historických románov než poviedkových miniatúr. Po ňom sa nás snažili rozosmiať ďalší, niektorí úspešne a niektorí menej. Tak napríklad Pavel Vilikovský sa rozhodol pre Jana Skácela, vďaka čomu teraz viem, že to nebol len fenomenálny moravský básnik, ale aj fenomenálny moravský poviedkár, pretože takú poviedku o fínskom kormidelníkovi nenapíše hocikto. Boli tu aj iné pokusy o humor, napríklad Ľubo Dobrovoda, výkvet tej najsúčasnejšej prozaickej generácie nám predviedol svoj skvelý rozprávačský talent...a ja som si myslela, že veľké deti majú už pubertu za sebou...no nič. Dušan Dušek sa so svojou typickou poviedkou zo záhoráckeho prostredia nezaprel. Je to proste pán spisovateľ. Aby sme však nezabudli na ďalších nemenej zaujímavých autorov, resp. autorky: Tak napríklad celkom na kraji a celkom potichúčky nesedí nik iný ako Etela Farkašová, prozaička obyčajného dňa. Nerada by som opomenula zvyšok prozaického manšaftu...ale moja pamäť na tých 21 mien nestačí. Asi ju mám preťaženú inými informáciami, o ktorých by som si mala myslieť, že sú dôležitejšie. Tak schválne...kto z vás vie vymenovať všetky slovesné triedy...?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A keďže aj o rok bude 14. február a vám sa možno zachce oželieť romantickú večeru a ušetriť tak nekresťanský peniaz, uvidíme sa...ak samozrejme budeme mať šťastie a kdesi na konci novín nám padne do oka maličký oznam: 14.2.2007 o 18.00...

Hedviga Turanská

Hedviga Turanská

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  0x

baví ju svet. Zoznam autorových rubrík:  Z ostrovaKrajinkárkaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu